Dine TV vaner kan føre til konsentrasjonsvansker. Er du i faresonen?

Estimert lesetid: minutter

Siste oppdatering: september 7, 2021

Svein Erik

TV skjermen er en fantastisk plattform med  varierende underholdning. Strømmen av lyd og bilde til alle døgnets tider påvirker oss alle på en eller annen måte, men visste du at TV-vanene dine kan gi deg konsentrasjonsvansker?

More...

De neste 6 minuttene vil jeg, Svein Erik fra kronglete.no vise deg hvordan “dårlige” TV-vaner kan gi deg konsentrasjonsvansker, og hvorfor mindfulness i hverdagen kan bedre konsentrasjonsevnen din.

Finn deg gjerne en kopp kaffe eller te, som du kan kose deg med mens du leser.

Vi blir daglig servert “sterk kost” på skjermene våre. Du og jeg blir utsatt for scener som ville fått min besteforeldre-generasjon til å sette maten i halsen. Den moralske siden av oss som mennesker er nok under press, men i denne artikkelen rettes lupen mot noe helt annet - konsentrasjonen vår.

Konsentrasjonsvansker

Spaltist Aslak Nore slår et slag for de sakte tankene i kultur-spalten i Bergens Tidende 9.3.21,  «Da YouTube tok over verden».

Han konstaterer at TV-vanene hans har endret seg, konsentrasjonen holder nå kun til 20 minutters episoder og tre minutters sammendrag på sporten.

Greit, men hva er egentlig problemet? La oss først se på hva konsentrasjon egentlig er definert som.

Artikkel fra BT "Da YouTube tok over verden"

Artikkel hentet fra BT 19. Mars 2021

“Konsentrasjon er å samle tankene rundt en endelig mengde av tanker og/eller sanseinntrykk, slik at andre tanke/sanseinntrykk blir undertrykket.”

Henger du fremdeles med meg her, er du kanskje ikke like hardt rammet som meg, og dine kognitive evner kan gå en lys fremtid i møte. Mens vi til tross for konsentrasjonsvansker fremdeles til en viss grad makter å holde fokus, tar vi en titt på hvordan TV-vanene var i gode gamle dager.

Gamle dager eller gamle TV-vaner

Du og jeg bombarderes daglig med nye TV serier, filmer, sport og annen lettfordøyelig underholdning, i motsetning til i gamle dager. 

Hva er så gamle dager? 

I følge mine barn er det da jeg var ung - er litt uenig der kanskje. Men i denne sammenheng er det ikke så langt fra sannheten, for jeg tenker selvfølgelig på utviklingen av TV som underholdningsplattform. En ny tidsepoke startet i 1992 når TV2 kom på luften med sin første TV sending og med lansering av Netflix i Norge i 2012 snakker vi om et paradigmeskifte.

Inntil 1992 var det bare NRK TV vi hadde på menyen, med mindre man bodde på østlandet der de hadde svenske TV kanaler i tillegg - veldig urettferdig!

Vi andre var helt prisgitt mandagen med “mandagsfilmen”, tirsdag med “finsk fjernsynsteater”, onsdagen med “komikveld”, torsdagen med (hva var det da egentlig...), fredagen med “detektimen”, lørdagen med “en serie a la kruttrøyk” og søndagen med en søndagsmatine og “På med pilen Palle” om kvelden.

Nå ble jeg litt sentimental her, men tilbake til  Nore sitt poeng.

Er du overstimulert?

Han er inne på noe svært viktig når han påstår at Youtube og andre sosiale medier ødelegger de langsomme tankene våre. 

Det er en reell fare for å bli overstimulert, evnen til konsentrasjon kan svekkes og oppmerksomheten vanskelig å holde over tid.

Oppmerksomhet

Vender du så blikket mot Store norske leksikon finner du følgende forklaring på oppmerksomhet.

Oppmerksomheten er særlig følsom for:

  • Sterke stimuli
  • Bevegelser
  • Forandringer
  • Kontraster ( for eksempel farger )
  • Alt som er forbundet med sterkt lyst eller fare

Kunnskap om hva som styrer vår oppmerksomhet, brukes systematisk i reklame - du lar deg påvirke enten du er oppmerksom på det eller ikke.

I likhet med deg og meg, har Nore bare 24 timer tilgjengelig i døgnet. Skal man rekke over flere serier, fotballkamper eller annet superviktig, er et alternativ å kun konsentrere seg om høydepunktene. Av frykt for å gå glipp av viktige TV programmer og på grunn av døgnets utilstrekkelighet med bare 24 tilmålte timer, er Youtube en viktig kanal for å holde seg oppdatert, ifølge Aslak Nore.

Aslak Nore

På tide å sjekke inn på rehab, kanskje.

Jeg tror problemet er mer sammensatt og omfattende enn det vi  er klar over, og hvis alle rammede skulle sjekke inn på rehab - da tror jeg vi får et plassproblem.

Dette kan fort bli et samfunnsproblem og jeg foreslår hjelp til selvhjelp.

Et alternativ er å bli mer oppmerksom, gjennom å trene på oppmerksomt nærvær. Et irriterende ord for enkelte, en livsstil for andre. Ved å praktisere mindfulness gjennom oppmerksomt nærvær, vil det være fullt ut mulig å kunne finne tilbake til de langsomme tankene og konsentrasjonen som har gått tapt i stormen av inntrykk.

En serie av gangen er mer enn nok å forholde seg til.

Hvor mange serier holder du på med samtidig? 

Tør du skrive det i kommentarfeltet? Er du som meg, er det mange serier. Hvor mange tror du det er?

Har du kjent på følelsen: "Jeg burde føle meg glad og fornøyd..."

Lev her og nå, bli inspirert med mindfulness i hverdagen. Praktiske tips for å finne tilbake til dine indre ressurser - levert rett i din innboks. *

* Du kan helt enkelt og når som helst melde deg av. 

Jeg ble helt avhengig av se oppsummeringen fra forrige episode før jeg så neste, og for å holde rede på alle serier og  filmer. 

For å ha et lite system i galskapen, bruker jeg en liten boks koblet til TV apparatet. Den holder orden på alt innholdet jeg har startet eller skal se en gang i nærmeste framtid, så slipper jeg å tenke mer på den saken. 

Veldig enkelt og greit, men lite gunstig for å holde hjernen i form. Dersom teknikken svikter og en serie faller vekk fra listen, da faller den også ut av hodet - sannsynligvis. Jeg har derfor nå endret strategi. Det er selvfølgelig for å unngå å komme i den situasjonen at jeg må nøye meg med å se alle oppsummeringer på Youtube eller andre sosiale medier. 

For å unngå konsentrasjonsvansker og holde oppmerksomheten på seriens innhold, blir det nå bare en serie av gangen.

Da blir det også mer tid til å skrive flere innlegg på kronglete.no. 

Serier og annet innhold er tross alt ment som underholdning, det er lov å kose seg litt. Da må det være bedre å ta aktivt del i det fremfor passiv nedsliting.

Korttidsmålet er å trene opp igjen den mentale kapasiteten til å kunne holde fokus i ca 60 minutter.

Litt lengre fremme i horisonten ser jeg kanskje for meg å holde konsentrasjonen gjennom en helaften spillefilm…...

Har du konsentrasjonsvansker, hvem vet hvilke mirakler oppmerksomhetstrening kan tilføre konsentrasjonsevnen din? Fra nå av blir det kun en TV serie av gangen, fra start til slutt. Det er målsettingen nå når vi er på vei inn i høstens seriemaraton. Det blir en del tøffe valg fremover. 

Har du et godt serieforslag, en «bare må se» serie?

Gode serier eller meninger på lager? Benytt kommentarfeltet!

Les også:
-> Hvordan sortere tankene våre

Inntil neste gang, ha en fortsatt god dag i oppmerksomt nærvær.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vill du vite mer? Ta en titt på disse blogg artiklene 

>