KURs PÅ ARHATsenteret-Straume og online

Lær å mestre stress og finn roen i hverdagen

Føler du deg overveldet av stress og bekymringer? Ønsker du å finne en måte å takle utfordringene i hverdagen på en mer avslappet og effektiv måte? Da kan et mindfulness kurs være svaret du har lett etter.

Neste kurs starter våren 2024

Det er begrenset antall plasser, men du kan allerede nå skrive deg på ventelisten

Velg den kursformen som passer best for deg

Viser undervisning på digitale plattformer
Stressmestring - En introduksjon til mindfulness meditasjon

Kurset tar deg på en reise gjennom forskjellige teknikker og praksiser innen mindfulness og meditasjon. 

Varighet: 14 dager

Tidsforbruk: 10 - 15 min. med daglige øvelser

Illustrasjonsbilde av kursdeltagere klar til bekjempe stress
Reduser stresset og øk livskvaliteten din

Vi samles 6 mandager på Arhat-senteret på Straume.

Varighet: 6 uker med samling en gang i uken

Tidsforbruk: 120 minutter pr. samling

Illustrasjon av grafiske elementer og et bilde av Arhat senteret
Temakveld

Vi samles på Arhat-senteret på Straume. Litt undervisning om mindfulness, veiledet meditasjon og en prat over en kopp med kaffe eller te.

Varighet: En kveld

Tidsforbruk: 45 - 90 minutter

Hva er mindfulness og hvordan kan det hjelpe deg?

Sandstrand med teksten "mindfulness" skrevet i sanden
Hva er mindfulness?

Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær, er en praksis som handler om å være fullt til stede i øyeblikket, uten å dømme eller analysere. Det gir oss mulighet til å bedre forstå våre egne tanker, følelser og kroppssensasjoner, noe som kan bidra til å håndtere stress og angst på en mer konstruktiv måte. 

Selv om det krever praksis og tålmodighet, kan mindfulness ha dyptgående effekter på vår mentale, emosjonelle og fysiske helse, og hjelpe oss til å leve et mer tilfredsstillende liv.

Hvorfor ta et mindfulness kurs?

Å melde seg på et mindfulness kurs kan være en verdifull investering i din egen helse og trivsel. Gjennom veiledet praksis vil du lære teknikker for å forbedre fokus, redusere stress og håndtere negative tanker og følelser på en mer konstruktiv måte. 

Deltakelse i et kurs kan også gi et støttende fellesskap hvor du kan dele erfaringer og lære fra andre. På sikt kan mindfulness bidra til:

  • Økt livskvalitet
  • Bedre søvn
  • Økt konsentrasjon og fokus 
  • Lavere blodtrykk
  • En dypere forståelse av deg selv og dine reaksjoner på omverdenen.
En smilende dame som sitter og lener hodet mot hånden
En gruppe mennesker sitter på gulvet og lytter til en mindfulness instruktør
Hva vil du lære på et kurs?

Som deltaker på et mindfulness kurs kan du lære en rekke verdifulle ferdigheter og konsepter for å bedre håndtere hverdagens utfordringer.

Gjennom oppmerksomt nærvær og bevissthetstrening vil du kunne utvikle evnen til å være tilstede i øyeblikket og redusere stress.

Kurset vil lære deg å forstå sammenhengen mellom tanker, følelser og stress, og gi deg verktøy for å oppnå sinnsro i stressende situasjoner.

Du vil lære ulike meditasjons- og yogaøvelser (mindfull bevegelse), som kan styrke din evne til å håndtere stress og fremme fysisk og psykisk velvære. Gjennom den gode samtalen og kursmaterialet vil du også få innsikt i hvordan du kan ta vare på deg selv og oppnå bedre hverdagsmestring.

Hva sier andre?

Det var en unik opplevelse med dette kurset for å lære å verdsette sitt eget liv. Veldig takknemlig for at det finnes mennesker som bryr seg om andre og tar seg tid til å lære oss å se livet på en lettere måte.

Estella  Tidligere kursdeltager

Kurset har vært til stor hjelp for å finne ro og få kontroll på slitsomme tanker og følelser. Det å være fornøyd med det som er her og nå. Merker etterhvert fremgang i å gjenkjenne stress og klare å håndtere det.

Jorunn Tidligere kursdeltager

Kurset har gitt økt bevissthet og oppmerksomhet rundt egne reaksjoner - når stress oppstår og hvordan håndtere det

Nina Tidligere kursdeltager

Om Instruktøren

Svein Erik har praktisert mindfulness-meditasjon i over 10 år og har fullført sin sertifisering som mindfulness-instruktør hos Barbra Coco Laurré ved CreationWork i Oslo. 

Han har også gjennomført flere kurs i mindfulness, og i vår og høst 2020 fullførte han Mindfulness Basert Stress Reduksjon (MBSR), som er utviklet av Jon Kabat-Zinn ved University of Massachusetts Medical School.

Svein Erik ønsker å formidle, gjennom egen erfaring, at det uansett helseutfordringer er fullt mulig å bli tilfreds med seg selv og oppnå et godt og meningsfylt liv - uten for mye stress og uro i hverdagen.

>