Hva er mindfulness meditasjon?

Kan mindfulness meditasjon gi bedre helse?

Hva er mindfulness meditasjon eller hva er mindfulness? Er dette spørsmål du har stilt deg? Jeg vil gjennom denne artikkelen vise deg at mindfulness kan hjelpe deg både på det mentale og fysiske plan i hverdagen din. Er mindfulness en genistrek? Kortversjonen på det spørsmålet, er JA!

Mindfulness høres kanskje for mange litt mystisk, religiøst, ullent eller kun for spesielt interesserte? Tenker du noe i den retning, kunne du ikke tatt mer feil. Ta deg tid noen minutter for å lese gjennom hva mindfulness kan gjøre for deg. Kanskje du kan få den endringen i livet du lenge har ønsket?

Hva er mindfulness meditasjon?

“Mindfulness er en eldgammel meditasjons tradisjon med røtter i buddhistisk tenkning og praksis og en måte å møte lidelse i livet på. I sin absolutte opprinnelse handler mindfulness om menneskets evne til å være oppmerksom og tilstede” (NHI.no).  

Mindfulness ble omfavnet av vesten så tidlig som på 50-tallet, men det er først i den senere tid i sin frikoblet versjon fra religion på 90-tallet det hele tok av, da Jon Kabat-Zinn strømlinjeformet prosessen gjennom et program han har utviklet, til klinisk behandling av sine pasienter.

“Utviklingen av mindfulness som klinisk metode begynte i 1979 med Jon Kabat-Zinns såkalte mindfulness-based stress reduction (MBSR), en psykososial behandlingsform for pasienter med kroniske smerter og stressplager. Programmet ble etterfulgt av blant annet mindfulness-based cognitive therapy (MBCT), som kombinerer mindfulness-prinsipper med kognitiv terapi, samt acceptance and commitment therapy (ACT) og dialektisk atferdsterapi (DBT)” (Store norske leksikon).  

“MBSR har vært omtalt i: Bill Moyers PBS documentary Healing and The Mind NBC Dateline ABCs krønike The Boston Globe CNN Al Jazeera NHK, Japan nasjonal offentlig kringkasting” (Center for mindfulness).  

“Bare i 2016 ble det publisert nærmere 700 nye studier som handlet om mindfulness på ett eller annet vis” (psykologisk.no). 

Hvorfor ta bryet med å lære mindfulness?

Å lære seg mindfulness kan være en god investering i livet.

Fra å være for spesielt interesserte har mindfulness blitt en snakkis de siste årene. Teknikken er meget anvendelig og kan brukes på mange forskjellige fagområder innen psykologi og medisin. Den brukes i dag til behandling i psykoterapi, smertebehandling og stressmestring for å nevne noen anvendelsesområder. 

Mindfulness definisjon

Mindfulness defineres som en ikke språklig øvelse, og kan beskrives som ikke-dømmende oppmerksomhetstrening med fokus på øyeblikket her og nå.

“En god del forskning tyder på at det å trene opp evnen til ikke-dømmende oppmerksomhet i møte med følelser og opplevelser, er gunstig på tvers av lidelser. Dette er kjernen i det man jobber med i mindfulness-basert behandling” (psykologisk.no)​​​​.  

Mindfulness er ingen avspenningsøvelse, som mange tror det er. Nei, det handler om å kjenne på og oppleve “her og nå”, akseptere tankene, følelsene eller smertene akkurat slik det er. For å så gi slipp og ikke gruble videre, slik veldig mange av oss er naturlig flink til å gjøre. Hele prosessen er genialt enkel, men kan likevel være  vanskelig å gjennomføre for mange uten kyndig veiledning eller coaching, som vi liker å kalle det på nynorsk.

Hele prosessen er genialt enkel

Ved å ta i bruk mindfulness, vil man kunne skape en avstand mellom “her og nå” og grubling. Grubling om fortiden og hendelser som har skjedd eller fremtiden for hvordan den kommer til å bli. Det å fjerne eller utelukke grubling, vil kunne gi helsemessige fordeler gjennom bedre:

  • Søvn
  • Immunsystem
  • Tilstedeværelse
Positiv og tilfreds

I tillegg kan man utvikle seg til å bli mentalt sterkere og ikke minst mer fornøyd med seg selv. Du kan være med på å endre oppbyggingen av din egen hjerne. Hjernen er i konstant utvikling, så hvorfor ikke være med på utvikle den i din favør? Bli en observatør av dine egne tanker og ikke la tankene dine styre deg, det gir deg frihet og glede i eget liv. Så har du stilt deg spørsmålet, er mindfulness noe for meg og hva kom du frem til? 

Oppmerksomhet er nøkkelen til et rikere liv

Mental styrketrening

Mindfulness meditasjon er en mental styrketrening, som har en basis-øvelse gjennom å fokusere på pusten “her og nå”. Det er en enkel og lett øvelse som hjelper deg til å holde fokus når tankene vandrer. Mindfulness gjennom meditasjon er ikke den eneste måten å være mindful på. Mindfulness kan praktiserer gjennom hele dagen, på jobb, hjemme og når du er sammen med andre. Det handler om å være oppmerksomt tilstede i øyeblikket og gjennom en selvutviklingsprosess.

Effekter du kan oppnå ved mindfulness og mindfulness meditasjon:

  • Bedre konsentrasjonsevne
  • Økt observasjonsevne med bedre innlevelse og empati i situasjonen
  • Distansere deg fra grublerier
  • Ser lettere det store bildet gjennom økt selvforståelse
  • Stress- og blodtrykksreduksjon
  • Bedre håndtering av smerter
  • Du kan oppnå fysiske endringer i hjernen og mental klarhet

Hva er mindfulness meditasjon for meg, gjennom egen opplevelse?

Mindfulness forandret helt måten jeg lever på, hvordan jeg sanser øyeblikkene i hverdagen og måten jeg håndterer stress. Dette har for meg vært en lang vei å gå, men nå er jeg kommet inn på rett spor. Det å ta i bruk mindfulness er ikke en enkel fiks på et stort eller lite problem. Det er ikke som å ta en pille, så er problemet løst. Det dreier seg mer om en måte å leve på, som varer og perfeksjoneres gjennom hele livet.

Mindfulness er en livslang prosess - en måte å leve på

Hva er mindfulness for meg? Det består av to elementer, mindfulness meditasjon og det å leve mindful - tilstede i øyeblikket.

Jeg har praktisert mindfulness i over 10 år og føler jeg bare er i startfasen av hva jeg kan oppnå av mitt fulle potensiale. Jeg lever med til tider sterke kroniske smerter og har ved hjelp av mindfulness meditasjon klart å få “pusterom” fra smertene.

Mindfulness og smertestillende medisiner

Etter å ha vært noen ganger på smerteklinikken ved HUS, ble jeg oppmuntret til å trappe ned på de smertestillende tablettene jeg var helt avhengig av - bokstavlig talt. Da tanken ble introdusert for meg, var jeg veldig skeptisk. Hun (les legen) har ikke peiling på hvor intens smertene mine er, var en av de første tankene mine som dukket opp i hodet mitt. En reduksjon av dose var tungt å godta, men å avslutte bruk av “tyngre” smertestillende medikamenter virket helt umulig.

kroniske smerter

For å være helt ærlig hadde jeg aldri trodd det kunne være mulig å distansere seg for smerter, men jeg kan ikke benekte min egen erfaring. Det å komme i smertefri tilstand er ikke så lett, så etter jeg klarte det “helt tilfeldig” første gang, prøvde jeg gang på gang, nærmest desperat for å gjenta prosessen - uten å lykkes.

Derimot når jeg lot anstrengelsene mine fare, klarte jeg det igjen - “helt tilfeldig”, eller hva tror du? Ofte viser det seg at jo mer vi strever for å oppnå noe lengre fremme på tidslinjen, jo vanskeligere blir det å få det til.

Status for avvenning av sterke smertestillende medikamenter for meg, er nå annenhver kveld på minste dose. Dette vil jeg fortsette med i et par uker til, for å så avslutte bruk av tablettene for godt. Det kjennes godt ut å være der jeg er nå, men i starten fikk jeg kanskje kraftige abstinenser under nedtrappingen, så derfor har jeg tatt nedtrappingen veldig rolig og forsiktig.

Ønsker du å vite mer om mindfulness?

Mindfulness kan brukes til å håndtere kroniske smerter, stressmestring m.m.

Oppsummering

Grunnen til at jeg startet med mindfulness og mindfulness meditasjon var for å gi hverdagen min bedre livskvalitet. Gi slipp på grubling over hva jeg hadde mistet gjennom sykdom, men heller fokusere på hva jeg faktisk har. Håpet om å få en bedre håndtering av smertene mine var også en motivasjonsfaktor. Jeg hadde ikke så stor tro på mindfulness som “medisin”, men jeg tok grundig feil!

Du må ikke bli forledet til å tro at smertene på et mirakuløst vis bare forsvant...nei, de er der fremdeles, men jeg håndterer smertene annerledes enn jeg gjorde tidligere. Det handler om å observere, anerkjenne og la det så fare. I motsetning til å tenke på smerten konstant - det er ikke å anbefale!

Gjør som mange av våre lesere, abonner på nyhetsbrevet for ekslusivt innhold!

Vi liker heller ikke spam og vil kun sende deg relevant informasjon. 

* Valgfritt

>