Kronglete.no
Del med andre
Hvordan bli lykkelig

Hvordan bli lykkelig?

For å kunne bli lykkelig, er det viktig å vite hva lykke er. Av og til kan man bli forledet til å tro at “ting” gir lykke. Naboen har en ny Tesla og han er lykkelig, ergo vil jeg ha en ny Tesla - så blir jeg lykkelig.  Det er ikke så enkelt, eller kan det faktisk være enklere? Vi ser litt nærmere på hva forskningen viser oss.

Naboen har en ny Tesla og han er lykkelig, ergo vil jeg ha en ny Tesla - så blir jeg lykkelig

Lykke ligger i genene

Noen er alltid smilende og glad, forbausende lykkelig, mens andre sliter betydelig mer dessverre. Forskning viser overraskende nok at grunnlaget ligger i genene våre, men vi kan selv påvirke resultatet. Så uttrykket “vi er vår egen lykkes smed” stemmer delvis overens med forskningen.

Ytre påvirkninger har mindre og kortere effekt i forhold til genene våre, som står for 80% av stabiliteten av vår mentale helse. Gode eller negative hendelser i livet vårt påvirker oss alle, uavhengig av hvilken gruppe av gener vi er tildelt, men vi som rase er gode på å tilpasse oss til slike situasjoner og effekten av hendelsen blekner over tid. Forskning viser at det er mer vanlig å komme seg etter kriser enn å bli varig traumatisert. På samme måte har ytre gleder en tendens til å falme over tid.

Er vi som er mindre velsignet med gener for “lykke” helt ulykkelig fortapt? Nei, det er ikke så ille, så hold ut og les videre.

More...

En god latter forlenger livet

Forskning viser faktisk at lykkelige mennesker kan leve inntil 10 år lengre enn mennesker som ikke har det så bra med seg selv. Dette blir på en måte en vinn-vinn situasjon for lykkelige mennesker. Vær lykkelig og glad, så lever du lengre. Positive hendelser eller lykke følelse påvirker nemlig flere systemer i kroppen vår, som immunsystemet, hjerte- og karsystemet og kanskje ikke så overraskende, blodtrykket. I tillegg og kanskje mer overraskende, kan lykkefølelsen føre til en  positiv og varig endring i aktiviteten til hjernen din.

Det å være lykkelig kan læres

En studie fra Harvard Universitetet i USA viser at lykke kommer i tre trinn:

  • Du må først å fremst være god med deg selv
  • så må du være god med andre
  • og til slutt må du gjøre ting du er godt til og trives med.

Har du en aksept eller forståelse for at det å føle redsel, angst eller tristhet er helt normalt og menneskelig, vil du ha bedre forutsetning for å kunne mestre slike følelser. Avviser du slike følelser er det større mulighet for å oppleve frustrasjon og mindre glede enn i motsatt tilfelle.

Det er helt normalt å oppleve motgang, men måten vi takler det på er med på å prege oss. Åpner vi opp for negative følelser, blir vi mer mottakelig for de positive følelsene.

Det er viktig å ikke la seg knekke av negative opplevelser, fordi måten vi takler slike situasjoner på har veldig stor betydning for selvfølelsen vår. Klarer vi ikke å håndtere situasjonen alene, be om hjelp.

Hjelp kan være hjelp til å komme i mål med en oppgave, fremfor å gi opp. En annen type hjelp, vil kunne være hjelp til å sortere tankene våre. Til dette kan man bruke en psykolog, men har du en god venn kan det kanskje være et alternativ til hjelp. Det er av stor betydning å få en positiv og god følelse av å komme i mål, fremfor å gi opp. Ikke gi opp, ta imot hjelp for å bygge opp selv- og lykkefølelsen, stein på stein. Det er ditt liv det gjelder, så ta i bruk de ressursene og mulighetene som omgir deg i dagliglivet. 

Ansvar for egen lykke

Det kan være vanskelig å være menneske, det kan være utrolig utfordrende og krevende til tider. Det skjer hele tiden hendelser man ikke har kontroll over. Det er måten du takler dette livet på, som er med på å definere deg for hvor lykkelig du kan bli.

Øvelse gjør mester

Det å takle vanskelige situasjoner kan man trene på. Øver man, blir man bedre og bedre etter hvert.

Situasjoner som kan oppleves vanskelig eller uoverkommelig for deg, der og da, kan med rette hjelpen være enkelt å gjennomføre for andre. Vær derfor ikke redd eller flau for å be om hjelp. Ved å overvinne vanskelige opplevelser, bygger du egen selvfølelse og investerer i eget liv med bedre helse.

Oppmerksomhetstrening er et godt verktøy på veien for å bli lykkelig. Det å rette oppmerksomheten mot øyeblikket og ikke det som har skjedd eller skal skje, er en god strategi. Vær oppmerksom, her og nå. 

Jeg har selv stor glede av oppmerksomhetstrening i tillegg til mindfulness-meditasjon, som er meditasjon for å trene oppmerksomheten. 

Kvaliteten på våre liv avhenger av vanene for vår oppmerksomhet, noe som vi kultiverer fra øyeblikk til øyeblikk (James, 1890)

Du må selv ta ansvar for egen lykke og tar du eierskap i det ansvaret, vil du også føle deg mer lykkelig. Vanen for vår oppmerksomhet kan trenes. Det er “lys i tunnelen”, selv om det ikke alltid er like lett å få øye på.

Er du klar for å bli mer lykkelig?

Har du noen spørsmål eller kommentarer, skriv inn i kommentarfeltet under - så tar vi debatten.

Referanser

Ragnhild Bang Nes; Doktorgradsavhandling ved Universitetet i Oslo: Well-being and psychological distress: Genetic and environmental influences on stability, change and covariance.

Relaterte artikler

Forfatter

Svein Erik Gripsgård


Svein Erik er utdannet automasjonsingeniør. I tillegg har han videreutdannet seg med Praktisk Pedagogikk og ekstra fag i fysikk og informasjonsteknologi.


I sin yrkesaktive karriere har han arbeidet bl.a. på seismisk forskningsskip, vært lærer på teknisk fagskole og arbeidet som serviceingeniør og IKT-konsulent i helsevesenet.


De siste 20 årene har han spesialisert seg på sykdom, egen sykdom. Han er kreftoverlever og har flere autoimmune sykdommer som diabetes type 1, ME og kroniske smerter, som gir endel utfordringer i hverdagen.

Gjør som mange av våre lesere, abonner på nyhetsbrevet for ekslusivt innhold!

Vi liker heller ikke spam og vil kun sende deg relevant informasjon. 

* Valgfritt

>